Halsbrann?

17/07/2022

Akupunktur og halsbrann

Gravide kvinner utvikler ofte halsbrannsymptomer, det kan skje når som helst, men oftest i tredje trimester.

Under graviditeten skilles det ut hormonet progesteron i større mengder, noe som får klaffen mellom spiserøret og magesekken til å slappe av. Det som skjer, er at magesyren renner bakover i spiserøret. Irritasjonen fra magesyren er det som forårsaker den brennende følelsen i brystet og de andre karakteristiske symptomer. Andre årsaker til halsbrann under graviditet, særlig under tredje trimester, er at mens babyen vokser utvides livmoren, som igjen legger press på magen og andre indre organer. Dette trykket kan også tvinge magesyre og mat tilbake i spiserøret.

Uansett årsak, beskrives ubehaget som en brennende følelse i spiserøret, sur smak, sure oppstøt, raping, oppblåsthet og kvalme.

Hva gjør akupunktur for deg som lider av halsbrann?

Akupunktøren vil stille deg noen spørsmål om kosthold, hva du spiser og når på dagen, det kan nemlig ha noe å si i alvorlighetsgrad av symptomene. For eksempel spiser du ekstremt mye hot/spicy mat vil sannsynligvis akupunktøren be deg om å spise mindre av det eller kutte det helt i en liten periode mens behandlingen foregår.

Og når det kommer til nålene, blir disse satt hovedsakelig i hendene, arm, panne og føtter. Kombinasjon av disse vil kunne gjøre noe med trykket i spiserøret, senke magesyren og på denne måten lindre symptomene.

Akupunktur er en trygg behandlingsform å bruke under graviditeten og har blitt brukt for å behandle halsbrann i hundrevis av år. Husk å finne en akupunktør med solid utdanning, alle medlemmer av Akupunkturforeningen har det.

Andre ting du kan gjøre for å redusere plagene ved halsbrann

  • Unngå såkalt «halsbrann-mat» som: koffein, krydret eller hot/spicy mat, tomater, fet mat, sjokolade og kullsyreholdige drikker.
  • Prøv å bruke ingefær i mat og/eller te.
  • Spis mange og mindre måltider i løpet av dagen
  • Unngå å spise 3 timer før du legger deg på kvelden.
  • Løft hodet og overkroppen når du skal sove.
  • Pass på holdningen din. Sitt rett mens du er våken for å redusere trykket på magen.
  • Bruk komfortable, løse klær som ikke strammer rundt magen.