Kan akupunktur hjelpe i overgangsalderen?

01/09/2019

Kvinner i Vesten er blant de i verden som synes å være mest plaget i overgangsalderen. Tre av fire norske kvinner oppgir at de har hetetokter og at 10 til 20 prosent opplever hetetoktene som svært plagsomme.

Men, hva er egentlig overgangsalderen?

Når kvinner nærmer seg menopausen, lager eggstokkene mindre av to hormoner: østrogen og progesteron.  

Når eggstokkene frigjør så lite østrogen og progesteron at menstruasjonsblødningene stopper opp helt, da snakker vi om  at  man har kommet til menopausen.

Noen kvinner har ingen plager gjennom overgangsalderen, men de fleste får ett eller flere symptomer. Symptomene kan variere fra milde til sterke. 

Vanlige symptomene er:

  • Hetetokter der du plutselig føler deg varm og blir rød i ansiktet. De kan være milde eller så sterke at de vekker deg om natten. Noen opplever at hetetoktene kan utløses av koffeinen i kaffe, sterkt krydret mat, varm drikke eller av alkohol.
  • Nattesvette, ofte i forbindelse med hetetokter. Nattesvette kan imidlertid også ha andre årsaker, så oppsøk lege dersom du har dette problemet.
  • Nedsatt  sexlyst, søvnproblemer, vektøkning, mindre muskelstyrke og mer fett rundt midjen. 
  • Tristhet, depresjon og humørsvingninger. Noen blir lettere irritable og føler seg mer engstelig, får panikkanfall og glemmer lettere.

 

Hva kan man gjøre med disse symptomene?

Det er ikke alle kvinner som ønsker å bruke østrogen, og akupunktur har vist seg ved klinisk erfaring og forskningsstudier å være et godt alternativ i kampen om å lindre symptomer som: hetetokter, svettebølger, humørsvingninger, slapphet og tretthet, hjertebank, søvnproblemer, nedsatt hukommelse og konsentrasjon, m.m. 

I tradisjonell kinesisk medisin mener man at kvinner har et automatisk nedkjølingssystem så lenge de menstruerer. Kineserne tenker at akupunktur kan bidra til at nedkjølingssystemet fungerer også hos kvinner i overgangsalderen.

Akupunktur kan benyttes som et supplement eller som et alternativ til hormonbehandling. 

Dette kan hjelpe å forebygge hetetokter:

  • Unngå hot/krydret mat
  • Unngå varme omgivelser
  • Unngå stress!
  • Ha et moderat alkoholforbruk
  • Spis mye frukt og grønt
  • Vær i bevegelse,  en 30 minutters gåtur hverdag er så fantastisk mye bedre enn ingenting.