Stress
Når skal man ta grep?

Kjent kjeltring

Som akupunktør i en klinikk midt i Oslo sentrum, har jeg behandlet hundrevis av pasienter som har én felles ting, nemlig: stress. Du har, sikkert, lest deg opp på alt som har med stress å gjøre, symptomer på positivt og negativt stress, årsaker, tips og annet.

Når skal du ta grep? Vel, det er individuelt, men en gyllen regel burde være at når kroppen begrenser deg i å gjøre det du har lyst til, er det på tide å stoppe opp og ta en check-inn hos deg selv.

Kjenner du deg igjen?

Dårlig søvn: Du klarer ikke å sove flere netter på rad eller du våkner så mange ganger i løpet av natten at når du står opp om morgenen er du like utladet som kvelden før.

Hodepine/ stivhet i nakke: musklene i nakke og skuldre har blitt forvandlet til noen "rare pølser" som er i veien for god blodtilførsel til hjernen.

Indre uro/lett angst: Du holder ikke ut tanken på å være sosial utover det du MÅ på jobben. Du tenker konstant på pros & cons, hjertebank blir boende i brystet, kanskje du føler at du må prestere hele tiden?

Fordøyelse: Blir oppblåst av alt og ingenting, uansett hva du spiser. Du får "rar" mage, enten treg eller løs, smerter kanskje? kvalm?

Ustabilt humør: Du blir lett irritert, kanskje lett deprimert, litt euforisk? Ihvertfall utålmodig!

Nedsatt konsentrasjon og hukommelse: Du må lese samme avsnitt flere ganger, tankene er et helt annet sted. Stiller samme spørsmål flere ganger, hvilken dag er det idag?

Ok, det var litt satt på spissen, om du kjenner deg igjen i én eller flere beskrivelser, betyr det at du beveger deg inn i faresonen. Husk at sykdom oppstår ikke over natten , men er ofte et resultat av lagret stress som til slutt manifesterer seg i et symptom. Jeg har spesialisert meg på stressrelaterte plager og vil gjerne dele min erfaring med deg.

Book en "powernap" med nåler!